יום שישי, 7 באוקטובר 2022

ברבע אחרי הקורונה

 ברבע אחרי הקורונה

יהיה לנו עולם חדש-ישן. נחזור לחיות, להתמודד, להתבודד ולהבין, כי היינו במרחק וירוס אחד מזה שלא היינו. ברבע אחרי הקורנה נלקק את הפצעים, נחייך כשניזכר כמה היה לנו, כמה נמחק מחשבוננו, ובכמה זכינו כששרדנו. ברבע אחרי הקורונה נזכור את כולם, ונחליט על שינוי כיוון, ערכים, משפחתיות, חברות ופוליטיקה -

חודש אחרי, שוב נשמע צפצופים וקללות בין נהגים, זמירות ישנות, אך אותה מערכת הפעלה, מטרם ימי הקורונה.

הטקסט הזה פורסם בימי הקורונה הראשונים, מרץ 2020...


צילום: נח דולינסקי Noah Dolinsky Photo: Noah Dolinsky www.noahdolinsky.com

אחרי המגיפה

ברבע אחרי הקורונה - ניפגש.


ברבע אחרי - נטוס, נרקוד, נתקהל, ננגב חומוס ונשתה ויסקי, ננשום חופשי, בלפור יחזור להיות הצהרת, ככר פריז תהיה יעד תיירותי בצרפת, והגשרים יובילו לצד השני של המחלף.

ברגע אחרי - נחליף פה את ההנהגה הפוליטית במשהו יותר הגיוני, פחות מאוזן ויותר החלטי, משהו שמגיע לנו בזכות, לתושבי מדינת תל אביב שאינם חרדים או ערבים קיצוניים, משהו אשר לשם שינוי גם ימשול פה.

כשהקורונה תסיים - רובנו עדיין נהיה פה, חזקים וגיבורים על הווירוס הערמומי, שבזכות הפעילות בחדר הכושר וכדורי ויטמיני C+D שהאישה נתנה לנו כל ערב, ננשום עמוק בלי המסיכה ונתגעגע לסבא, שלא ממש החזיק מעמד, נדבק, דעך ומת.

בחלוף הקורונה לא נשכח. על חטאי היוהרה, התאווה לשררה, הון ושלטון, נזכור וננקום. את כל קבוצת המטורללים שכרגע אנו מהם מתעלמים, מסננים, לא שומעים, חושבים שהם ממש לא נורמליים, נזכור ולא נשכח. המכחישים, החוששים מה"אח הגדול" שיזריק להם משדרים זעירים לגופם, המאמצי תאוריות קונספירציה ממעבדות עלומות בסין ועד למרתפי הבונים החופשיים. לכל הלא מתחסנים, שמצידי יכולים גם לא לשתות חלב, לא לאכול בשר, לא להצביע, לא לעשן, לא לקנות מוצרים מגרמניה, לא למכור את הפרארי, שיעשו מה שהם רוצים, רק לא על חשבון המיטה שלי בבית החולים...

לכל מי שמצא עצמו באופן מפתיע תורם חדר מדירתו כמשרד לחברה שמעסיקה אותו בנדיבות בשלט רחוק כל היום, גם כשהילדים שלו מתרפקים על הדלת הנעולה ומתחננים אליו שיצא אליהם כי אימא כבר התמוטטה בסלון והכריזה על תבוסה רבתית. היא מחר אורזת תיק ומתנדבת לגרין פיס באנטרטיקה או מנזר בודהיסטי בטיבט, לא משנה לה – לאן שתהיה הטיסה הראשונה מפה, רק לברוח.

כשתעבור המגיפה הזאת, יום אחד, כשהווירוס פשוט ייחלש ויימוג - נאסוף את מה שנשאר, ונוכיח לכל העולם, כי ישראל היא הסטארט אפ ניישן הבלתי מותש ובטח לא מנוצח, על ידי רודנים, ווירוסים, אנרכיסטים קיצוניים ורבנים הזויים.

וביום הזה - נעשה ריסטרט, כמו שלימדו אותנו, כי בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו...

עד אז - שנה טובה לכל החברים שלי, תשמרו על עצמכם כי אין לי הרבה כמותכם, המדינה הזאת חזקה בעיקר בזכותכם, ובלי חברים - באמת אין כל סיבה להישאר פה...

 

סקס בחיפה

 סבא שלי מת מבושה. הסבא שלי מת סתם ויכול היה להיות לי לסבא עוד הרבה שנים, אילו רק היה מרים את קולו בקופת החולים , ועומד על שלו שיאשפזו אותו קודם לכן. הוא מת בגיל ששים ואחת. מעולם לא התלונן וכשחש ברע, הלך לרופא המשפחה שלו, שבשנות הששים לא ממש היה יכול לחזות באמצעים הדלים של קופת החולים הסוציאליסטית של חיפה, כי באמצע הלילה יתמוטט סבא בשירותים.

סבתא, האישה החזקה ששרדה פרעות באוקרינה כנערה צעירה, עלתה בעצמה בשנות העשרים לפלשתינה. השתדרגה מדירת חדר שורצת חולדות בעיר התחתית לדירת שלושה חדרים במרומי הכרמל. נו, אז יש לסבא קצת לחץ בחזה, באמת, לא צריך לעשות מזה עניין...

אבל גם סבתא אסתר הגדולה נבהלה, והזעיקה אמבולנס. באותם הימים , אמבולנס לא היה מגיע לכל דיכפין כמו היום, ובטח שלא היו פראמדיקים רכובי קטנועים של עמותות רפואיות המגיעים מיידית. מד"א לא הסכימו לשלוח לסבא שלי אמבולנס בלי אישור רופא. הרופא שלו לצערנו היה בעצמו חולה לב והודיע כי לא יוכל להגיע ולטפס לקומה השלישית שם גר הסבא שלי. אז בין רופא מוגבל לאמבולנס מקורקע – סבא שלי לאט לאט נפרד מאתנו. בסוף סבתא החליטה לעשות מעשה והזמינה מונית. לדעתי זאת הייתה אחת הפעמים הבודדות בחייה שהזמינה מונית לעצמה.

האיש הטוב הזה, שבחיים לא שמעו אותו צועק בפומבי, מת בגלל הצניעות. כאב לו והוא התבייש לעמוד על שלו מול הסטנדרטים של סבתא ומול העולם. הוא שכב בחדר מיון, מחכה שרופא יבדוק אותו. השעות עברו והוא ביקש מסבתא ללכת הביתה ולישון במיטתה. לבדו, בחדר מיון עמוס, עבר כנראה אירוע לב שני קטלני. בבוקר הודיעו לסבתא שאפרים נפטר.

סבא היה מפנק אותי ככל שניתן היה, כל עוד סבתא לא הייתה לידו. כי אז, הקוזקית הזאת הייתה גוערת בכל מי שהפר את המשמעת הסטניליסטית אותה הנחילה בקולחוז שהקימה במרומי רחוב גאולה 28 בחיפה. אותה סבתא שחייבת לי עד היום פיצוי על גזלת החוויה המינית הראשונה שלי שאולי נגיע אליה מאוחר יותר, כי הסיפור הוא על סבא אפרים.

הכרתי אותו בעיקר על פי הסיפורים המשפחתיים על סבא אפרים, האיש הטוב. אני יודע שזאת המחמאה הכי נוראית שאפשר לתת למישהו – איש טוב, אבל כנראה שהוא באמת היה כזה. חלוץ אורבני, מבוני חיפה המודרנית, ממייסדי רכבת ישראל, איש של קטרים ורכבות שלימים היה מנהל סדנאות הרכבת בחיפה, אשר אחרי מותו נקראים עד היום כ"סדנאות אפרים".

כשאני מסתכל היום על תמונותיו, גבר בגיל ששים וקצת, בבגדי שבת, אני לא מצליח להאמין כי כיום אני יותר מבוגר מהסבא שבתמונה. כשאני שמסתובב עם ג'ינס וטי-שירט, אני נראה הרבה יותר צעיר ממנו. הסבתא שלי, שעומדת מצידו השני של הנכד הצנחן שבתמונה, לא נראית כמו נשים בנות 60 היום מרמת אביב. לא בגלל שלא הייתה בצעירותה אישה יפה. ככה כנראה נראו כולן בחיפה, לבד מאלו שעברו לגור בתל אביב....

סבא שלי הסתפק במועט. באמת. לא זוכר אותו עם חליפות או עניבה, יין לא עלה על שולחנם ואת עיקר שכרו הוציא על חינוך שלושת ילדיו. רכב בטח שלא היה לו, והפינוק היחיד שאני זוכר הוא שהם קנו מנוי לעיתון "דבר" והיו מקבלים אותו כל בוקר לסל קש אותו שלשלו על חבל ממרומי קומת מגוריהם השלישית. טכס גלילת הסל למרפסת היה אירוע ההשכמה בדירה ואחריה דיון פוליטי קצר עם סבתא על עתידם הלוט בערפל של קרובי משפחתם שהשאירו אי שם ברוסיה הקומוניסטית. מה יהיה?

סבא שלי אהב אותי. נכד בכור שהעדיף בכל חופש גדול לנסוע ברכבת לחיפה ולבלות אתו בבריכת בת גלים או בחוף השקט על שפת הים. עד היום אני זוכר את ריח האוויר המלוח במלתחות החוף השקט. ריח של ים מהול בקירות בלוק חשוף. חופש. סבא מחזיק את כף ידי ועוד מעט גם קרטיב קרח שהיה קונה לי בדרכנו לתחנת האוטובוס שתעלה אותנו לכרמל בסוף עוד יום עמוס חוויות על חוף הים.

אני זוכר שכילד צעיר, קצת לפני הבר מצווה, נסעתי כמדי שנה לחיפה בחופש הגדול. סבא עבד, וסבתא הייתה בענייני בישולים ובני הדודים שלי לא התפנו לשחק איתי, כך שנהגתי לשבת בחדר המדרגות במבואה, קצת לפני הכניסה לגג, מעל לכניסה לקומה העליונה, ולקרוא ספר. כבר אז הייתי תולעת ספרים. לפתע, הייתה לי אורחת. בת השכנים, קצת יותר מבוגרת ממני, והרבה יותר בוגרת ממני.

לשכנה הצעירה והשובבה היו תוכניות אחרות לאותו בוקר מעניין, ובטח שלא לקרוא איתי ספר. היא לקחה אותי לגג לפינה נסתרת וניסתה ללמד אותי משחק חברתי מז'אנר הרופא והחולה או הרופאה והחולה, אתם יודעים, מישהו אחד מוריד את התחתונים והשני עושה לו אבחון בלי מטוש, אבל עם הרבה סקרנות, כי באמת לא היה לי מושג מה עובר לה בראש.

אני ממש לא מצליח לזכור איך קראו לה, לעומת זאת אני זוכר היטב כי הייתה מפותחת לגילה והייתה לה כבר חזייה. לא אשכח איך פתאום הסבתא שלי צצה כאילו משום מקום וניערה אותה ממני באמצע בדיקה רפואית חשובה שיכלה להציל אותי מ – נו, אתם יודעים ממה.

הסבתא שלי הוציאה נגדה מיידית צו איסור מגע איתי עד הודעה חדשה, ושיגרה אותה בחזרה להוריה. אותי אספה בחיבוק עם ריח של סבתות, עם ניחוח סבון כלים המעורב בבושם לא ברור, הרבה לפני המצאת ה"נקה 7" כנראה.

זאת הייתה הסבתא שלי. אלמנה בגיל צעיר יחסית בהמשך חייה, עם ארבעה בעלים חלופיים, גם הם לא שרדו אותה. אני בטוח שסבא בטח לא היה מתנגד ליחסיי עם השכנה הצעירה שיכלה להעניק לי את סוג של חוויה חיפאית מינית בתולית ראשונה...


הבן שאינו יודע לבשל

 רשע, תם, חכם וההוא שאינו יודע לבשל.

מה השתנה? גם הפעם הבטחנו לעצמנו סדר צנוע. בלי הרבה אוכל, עם דגש על חברתיות, פרשנויות קורונה ופוליטיקה עם הרבה יין ונשנושים קלים ברקע.

אז תראו איך זה נגמר – כמו תמיד...

שולחן ערוך למהדרין, כשבסוף כולנו נברך הגומל אם נתעורר מחר בבוקר ללא תעוקת לב.

אני מוקף באנשים שמחג פורים ממלמלים שלא מתאים להם הפסח הזה. אין להם כבר סבלנות לפוליטיקה המשפחתית לגבי סדר אירוח המפגשים הרב שנתי, לא מסוגלים עוד פעם לראות שלישיית קניידלך בקערת מרק ואחרי זה עוד לאכול קציצת דג ממולא אפרפר ותפל שהביאה הדודה החד שנתית של ההורים, קרובת משפחה שנפגשים איתה רק על מצות, וטוב שכך. ערב מלחיץ, עם חולצות לבנות מגוונות בעיטורי טיפות רוטב שנזל עלינו בשליחויות בין המקרר, לאוטו, לשולחן הערוך לאללה. עוד אירוע משפחתי שיסתיים בהבטחה חגיגית – NEVER AGAIN עד לשנה הבאה כמובן.

גם השנה נשבעתי שאעזור, אהיה הסו-שף המושלם ובטח שלא אסיר את החיוך הפסחי שלי עד צאת החג לפחות. אז זהו – שגם השנה התברר כי טבח אינני. בקניות תמיד אבחר את מה שלא מתאים לרשימה המדויקת שקבלתי, כשצריך אותי במטבח לקצוץ ירק או לפתוח מכסה צנצנת סרבן – אינני. אין לי מושג למה הכוונה – תכבה את התנור כשזה ישחים מספיק. מספיק למי? שחום זה יותר חום או יותר פחם? לעולם לא אצליח להבדיל בין פטרוזיליה לכוסברה אלא אם זה כתוב על האריזה, וכשצריך לתבל את התבשיל, ידי קלה על המלחיה.

הבנתם , נכון?

ואני שואל – עד מתי?

כמה פעמים צריך לעבור את המסע הזה?

מה לא ברור?

כמה סימנים עוד צריך לתת?

אז מעכשיו אני מוסיף אצלנו בהגדה עוד בן לרביעיית הבנים – את האחד שלא בא לו לבשל.

לא אמרתי לא מסוגל, לא יודע, מנוע, שומר נגיעה מהכיור או לא הייתי במספר סדנאות בישול עם חברים שיכורים. פשוט – לא מתחבר לסיפורי הבעל הבשלן. אני – לא בא לי לבשל ומבחינתי שנאכל סלט עם חביתה כל ארוחות חג הפסח. לא מתאים לי.

הינה. אמרתי את זה.

מאמי, זה לא שאני לא מסוגל, יכול, רוצה, רגיש לגלוטן, מתגרד מקיצוץ פטרוזיליה – פשוט וקצר, לא בא לי!

ועד שלא נתחיל לזקק ויסקי במטבח, לא נראה לא שעתידי שם...