יום שבת, 3 בספטמבר 2022

עתיד אחר

 

עתיד אחר

על טיסת אל על 001 תהיה הערב משפחה אחת מיותרת. בטיסה ישירה מתל-אביב לשדה התעופה קנדי שבפאתי ניו-יורק תטוס לדעתי בטעות משפחה אחת, שבהחלט אין לה מה לעשות שם.

זוג הורים כבר לא צעיר, יפים, מצליחים, ממורמרים על שלא הצליחו כאן למרות שבאמת ניסו, ושני ילדים שעדיין לא התגייסו שממחר בבוקר יתחילו לחלום במבטא אמריקני. עוד שני ישראלים שהלכו לנו. ירידה אחת שהיא מיותרת לחלוטין, לפחות - מבחינתנו, הנשארים.

יורדים אינם נפולת. הם בטח שלא נמושות. הם פשוט מאוכזבי פרנסה, מותשי המרוץ לדיור, מחפשי הזהב בין העגלות במרכזי הקניות בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, קצרי נשימה בטארק למשכנתא אפשרית, המפחדים מהפיגוע הבא, הלומי הפקקים הבלתי אפשריים, החוששים מהדתה במערכת החינוך, בוגרי הפגנות בלפור והעומדים בצמתים ועל הגשרים, ניצולי תקופת הביביזם, מאוכזבי תנועת העבודה, המבוהלים מעוטף עזה שאינם מאמינים יותר בנפלאות כיפה ברזל, אלה שהבטיחו להם עוד אחרי מלחמת יום כיפור כי יונה עם ענף ועלה של זית תביא או-טו-טו את השלום, שבינתיים רק מתפייח על גבעות יש"ע, ועוד הרבה סיבות שאם מאגדים אותן לספר – מקבלים את האנטי אלטנוילנד הציוני.

מעל שלוש מאות נוסעים יהיו על הטיסה הזאת, ומתוכם אני בטח מכיר עוד שתיים או שלוש משפחות אשר דרכינו הצטלבו באחד הימים; "אהלן, מה העניינים, יורדים, אה?" שאר הנוסעים הם בוודאי יורדים שחוזרים שזופים מביקור מולדת חפוז, או "רק" עוד כמה יורדים פוטנציאלים הנוסעים להקים שם ראש גשר, לגשש ולהודיע לאחור, האם יפה היא הארץ המובטחת, כי הארץ שהשאירו מאחור לא מי יודע מה.

היה לנו חבר, וראו איננו עוד. בעצם זה לא כל כך טראגי, אפשר לחייג אליו בקידומת 001 וזה נשמע מאוד קרוב. בוטסאפ זה כמו תמיד, מקוטע במעליות וחלש במרתפים, אבל מה זה חשוב, העיקר ששומרים על קשר. כאשר יבואו לביקור , לבטח נהיה מראשוני המטולפנים ונשב ביחד שעות, מתקשקשים על הבלים מקומיים ושטויות חו"ליות. גם כאשר עוד חיו והיו פה במרחק נגיעה, לא התראינו בתדירות של מי יודע מה, אולם ההרגשה כי מתי שנרצה אפשר להיפגש, חיזקה את החברות.

אל תצפו לשמוע על סיפור ירידה מדהים, סוחט דמעות, מעורר התמרמרות נגד המוסדות; פשוט היה לנו חבר וממחר הוא יגור בארץ אחרת. רחוק כל כך שאפילו אי אפשר יהיה לקפוץ אליו לקפה, או לבקש ממנו שיעזור לנו להעביר את המקרר הקטן לקומה השנייה. עוד זוג שנמאס עליו השותף העסקי הישראלי הקבוע, אשר התחלק אתו בהכנסה באופן קבוע מן היום הראשון בו יצא מהפקולטה לעולם העסקים האמיתי. זה לא נורא לשלם הרבה מס הכנסה, אם יש לך הרבה מאוד הכנסה, אך זה איום ונורא לשלם מקדמות, קנסות, ריבית דריבית, ביטוח לאומי ומע"מ, כאשר העסקים אינם משגשגים.

בפקולטה למנהל עסקים נהנינו לשמוע את הפרופסור לחשבונאות, שאמר כי החלום שלו לשלם כל שנה מיליון שקלים מס הכנסה. בתאוריה זה נשמע נהדר – במציאות זה מאוד מעצבן, כאשר עושים לך ביקורת ספרים בעסק ומחטטים לך בכיסים ובנשמה בחיפוש אחר ממצאים מרשיעים, ומרתיח עוד יותר כאשר בסוף הם אפילו לא מתנצלים על המהומה והבושה שעשו לך בפני כל העולם.

מסתבר שזה לא משנה אם גרים בוילה בקרית אונו או בדירת שלושה חדרים בדרום נתניה; אין הבדל אם אתה נוהג בלקסוס מהמודל האחרון או יונדאי דפוקה ומקרטעת שחוגגת בר מצווה; ובחבר'ה שלנו נוהגים להחנות את הלקסוס בחניה המקורה של הווילה. באמת תודה רבה. אין צורך ביום סרט לאף אחד. כולנו הסתדרנו ובכיף. למרות זאת מסתבר כי ליותר ויותר חברים מתחיל להישבר. לא, איש לא השאיר אחריו ערבים מופתעים או חובות אבודים; להיפך, סגרו את כל ההתחייבויות ועוד נשארו להם רזרבות לפתיחת פרק חדש, בדולרים או יורו או באטים או ביטקויינים.

כאשר נשבר משהו מבפנים לא ישאירו אותך בארץ גם הקשרים מהעבר, חברי הצוות מהצבא, השותפים לסטארטאפ הראשון, החברים הטובים ביותר. מסתבר שהנימוקים והסיסמאות נגד הירידה נגמרו, ולחברים הקרובים לא נותר אלא לעזור לחסל את יתרת המיטלטלין שאין טעם להעבירם עד לארץ ה־110 וולט. יאללה חברים, שיהיה גם לכם בהצלחה.

מתברר, כי חברות זה דבר נזיל. לא משנה אם אתה מהטיפוסים השמרנים שמגדל חברים מכיתה א', הולך איתם לאותו התיכון, יש לכם מספרים אישיים עוקבים, הופעתם בפקולטה תמיד באותה רשימת ציוני בחינות ואתם ממשיכים להיפגש כל יום ששי אחר הצהרים למשחק כדורגל חברתי – ובכל זאת, תמיד אתה מופתע מחדש כאשר אחד החברים הללו פורש. אחד לטורונטו, אחר לאמסטרדם או בנגקוק, שלישי לעודד את ה"לייקרס" מקרוב. ישנם גם שעזבו אותנו מסיבות שאינן תלויות בהם אלא בשרי הבטחון, בכדור תועה או טיל אר.פי.ג'י., שקטע ברגע גם חברות בת שנים!

אז במקום לשמוח, שלמרות הכול הגענו רובנו עד הלום בשלום, אני יושב מדוכדך ומחכה לראות את הדרימליינר הכבד שימריא עוד מעט מערבה, נושא אותך ואת רעייתך, אשר גם אליה התרגלנו במשך הזמן, טס ולוקח אתכם לפאתי מערב, למשרדך החדש שב־120 ווסט ברחוב 34, ניו־יורק. ניו־יורק.

זהו. אפשר לשחרר חגורות. לשמור על מסיכה כל הטיסה. מיד יגישו לכם ארוחת ערב קלה. בעוד כשתים עשרה שעות תנחתו בארה"ב. מעכשיו מותר לכם כבר לחשוב רק בדולרים.

ופה , בקרב שמונת הקוראים הקבועים שלי, בין מי שנשארו למדינה הבלתי מובנת שלנו, תנסו רגע לספור בלב כמה חברי אמת שלכם כבר לא ממש גרים בארץ. יושבים בסן פרנסיסקו על המים. מצטערים שלא הצליח להם בהתחלה. כשכולנו היינו ביחד. משננים אידאלים ציוניים, מייחלים לשלום, עומדים במחסומים ומנסים לשמור על כבודם של השותפים הפוטנציאלים שלנו למציאות שמיום ליום הופכת להיות פה הזויה ובלתי מושגת. חולמים על עתיד אחר. שלא הצליח לנו.

דאם איט...



שוד הרכבות הגדול

 שוד הרכבות הגדול



מחיר בקבוק חצי ליטר מים, קרים, על רציף הרכבת בתחנת סבידור עולה 7 שקלים. אם אתה רוצה ממש להרגיש דפוק, בחר בבקבוק בטעם קולה או תה קר ושלם עשרה וחצי שקלים. השיא הוא שעל זה גובים עוד שקל שלם על תשלום באשראי. 15 אחוז דמי גביה. אין לי הגדרה אחרת למחיר הזה לבד משוד.

תל אביב העיר היקרה ביותר למחיה ובתחנת הרכבת תל אביב מרכז על שם סבירור זה השיא.

חיילים תפרנים, אזרחים וותיקים דלי תקציב, תלמידים מותשים וכל באי העיר הגדולה מהפרברים, מי שלא מצליחים לשלם את השכירות המופקעת בלב הכרך, ישלמו לשודדים בדרכים.

אני לא ממש יודע מי הלקוחות של מי הזהב במכונות השתיה, אבל ברור מי אישר את המחיר. כי גם הזכיין משלם דמי חסות לרשות הרכבות על הצבת המכונה על הרציף וחיבורה לחשמל.

שמונה שקלים לבקבוק מים. הרי אף אחד לא ממש הולך עם מטבעות בכיס בעידן הביט והפייבוקס. למה?

אני יודע שזה רק מים. אני יודע שאפשר לקחת בקבוקון מהבית, או לגשת לשירותים לשתות, אבל נו, בחייכם. זה מים ובקבוק פלסטיק.

בנתב"ג זה בטח עולה עוד יותר בשטח האווירי. רק ששם זה בלי מע"מ אז הרווח מוכפל...

חבר שלי אומר שזה בסדר. גם במנהטן בקבוק מים עולה שני דולר. קפוצ'ינו 4.5 דולר וסטייק אצל פיטר לוגר כמאה דולר. נו, אז מה? כשיתחילו לדבר אנגלית בסבידור והרכבות לא יתקעו לחצי יום בגלל תקלת רמזור בבית יהושע, נוכל להתחיל בהשוואת מחירים. בינתיים אנחנו בליגה של פראג, סלוניקי ובודפשט . TLV - עיר ללא הפסקה בעליית המחירים.

ראבאק - ליטר בנזין עולה שבעה שקלים, אז למה מים עולים פי שתיים? משוגעים, בואו נחזור לפרופורציות, ומהר. שודדים אותנו ואנחנו מתייחסים לזה כמגבית מרצון. מאבק חסר הכרעה בין המחירים הממריאים לשכר שנשחק כל הזמן, עד שהעשירים מתעשרים יותר ושאר, אנחנו, כבר לא נקנה בקבוקי מים בשמונה שקלים כי המכונה תבלע לנו את כרטיסי האשראי חסרי הכיסוי והתועלת.

אלוהים אדירים

 

אלוהים אדירים

מאמינים או לא, כולכם תסכימו כי הסיפור הזה עם אלוהים, אדיר!

לפעמים צריך להגיע לקצה בכדי להבין עד כמה היו פה חכמים גדולים לפני אלפי שנים. הגו, כתבו טיוטות, שברו לוחות, חרטו מגילות, התנזרו, הלכו מכות, הובילו צבאות ששחטו עמים שלמים והצליחו להפיץ סיפור שעובר מדור לדור, בגרסאות מותאמות לחבלי ארץ ברחבי הגלובוס, סיפור קסום שבעלילה מככב גיבור אחד משותף. אלוהים שבשמים.

אל קדמון, האחראי פה על הכל. מהודו ועד כוש. הדרך הכי קלה להסביר לזה שאינו יודע לשאול, למה אנחנו פה - אחד מי יודע, כל אחד והאלוהים שלו. לכל זה יש פרוטוקול מפורט על פיו העלילה צריכה להתפתח, עד לסוף מפואר המובטח למאמינים. גן עדן, משיח, תחיית מתים, מציאות במימד אחר, גלגול נשמות, עולם הבא, החלפת המטריקס באלגוריתם יותר מוצלח, אושר ועושר עד עצם היום ההוא אמר ה' צבאות. אמן.

סיפור היסטורי מוסרי שנכתב על ידי גדולי המספרים, משוררים, חכמים ומתוחכמים שהצליחו להוציא את המגילה הכי בסט סלר שנכתבה. שפה עילית, ספרותית, עשירה שהעבירה מדור לדור את הרוח האלוהית בפונטים מושלמים את הרציונל לסיבה בעבורה הגענו לפה לסיבוב אקראי בין לידה למוות, הטיעון הכי מוצלח המצדיק את כל הסבל, המחסור, חוסר ההיגיון בתהליך המורכב שקוראים לו חיי אדם.

הנימוק התאולוגי, בכל ורסיה אלוהית, להניח בצד את הרציונל, האהבה, הרצון לחיות בכיף, ולעשות דברים אחרים על פי ציוויים שנכתבו לפני אלפי שנים , פרשנויות של שליחי האל שנצברו לאורך השנים, ואורח חיים סגפני אך אלוהי. לבוש הזוי, מנהגים מעוותי חיים, מסורות משונות, ואחד אלוהינו. העיקר שכולנו מאמינים שהוא, או היא, מרוצה ומחייך איך עם שלם משחק אותה שומר חמץ למשל, ואוכל פיתוח נטולות חיטה, לחמניות נטולות גלוטן, עוגות ללא שמרים וקאפקייס ללא קמח. כשר לכאורה. הללויה.

אז למה אני מטרחן לכם את הראש העמוס שלכם אחרי שבוע חול-מועד-פקוק ועמוס נכדים לעייפה בהבלים על חבר דמיוני אלוהי שכל אחד יכול לבחור אם להאמין בו או להוציא מהמקפיא את הפיתות ולשים ז' על תרי"ג המצוות? עוד מעט קט הרי הכול פה מתפוצץ.

זובחי הגדיים מול שליחי הנביא בסוף יתנגשו על קרנות סלע האיוולת בהר האלוהים ויסחפו את כולנו לסבב רגשות המסתכם בסוף בשתי סיסמאות רגשיות - "מוות לערבים & אטבח אל יהוד!" במנגינות שונות מלווה בשריפת מכוניות, שיגור טילים, פגיעה בחפים מפשע והתרחקות נוספת מסיום 140 שנות טרור הדדי בשם אללה וה' גם יחד.

זה יהיה יומרני לשאוף להגיע להסכמה על הפסקת אש דתית. מצד שני, שני העמים תלויים הדדית כלכלית, ומצד שלישי, עתידנו שזור באותו מגרש לעד.

חייבים להוציא את אלוהים מהמשוואה. המדינה הקטנה הזאת לא מסוגלת להכיל את כל הדתות האלו ביחד. אולי בגלל נפילת הגלוטן או הרעלת חזרת - אבל מאז תחילת הרמדאן אני לא מפסיק לחשוב על כל הרע שנגרם לכולנו בגלל האלוהות המדהימה שחייבים לשים אותה בצד. לאלתר. היחידים שיכולים להביא את השקט על כולנו הם רק אנשי הדת מכל הצדדים, שיסכימו כולם, כי פה - יש שותפות אזרחית. כל אחד בביתו, שיאמין, יתפלל, וידבר חופשי עם אלוהיו. מספיק עם בתי הכנסת, מקומות קדושים, חלאס עם מסגדים ותפילות המוניות. בואו נחיה, ונשאיר את אלוהים אצלנו בלב.

בעזרת השם, יהיה לנו עתיד משותף בארצנו הקטנטונת שמה לעשות - היא ארצנו של כולנו, מזקני צפת, לחלוצי כנרת, וותיקי יפו, קהילת העיר העתיקה בירושלים וסופרי טבריה, מנצחי נפוליון בעכו, מבריחי החשיש בנגב וסבתא גמילה בבית ז'אן. כולנו ישראלים-פלסטינים, וכולנו חפצי חיים.

חג שמח!


לחץ עורפי

 

לחץ עורפי

"כן, כן, תלחץ כבר!", היא אומרת לי. "כן, כן" היא לוחשת בקול רם מאוד ואני קצת נבוך.


אני עומד מול מסך הקופה לשירות עצמי וצריך עכשיו ללחוץ במסך - אתה חבר מועדון? כן או לא?

"נו, קדימה!" הקשיש שעומד בסוף התור לקופות העצמיות צועק ומצטרף למקהלת היועצים, מעודדים אותי לסיים את ההליך שלי מול הקופה הממוכנת, הלובה הדיגיטאלית, מבחן אינטליגנציה שעורכת הנהלת רשת הסופרמרקטים ללקוחות נבחרים, אלו שבחרו לעקוף את הקופאיות האנושיות, ובחרו במסלול שמאות עצמית על פי מיטב השפיטה.

עכשיו אני צריך למצוא בכל מוצר את הברקוד, לסרוק אותו, להקיש כמות או לשקול אותו, ואז לארוז אותו בשקיות ניילון וגם לחייב את עצמי בעשר אגורות על כל שקית.

כל זה מול עיניהם הכלות של הממתינים בתור, כל הטעויות, הפקשושים, הגמגומים וההתלבטויות , הכול חשוף ותחת ביקורת של אלה בתור הממהרים לסיים ולהמשיך בדרכם עד לעונג הבא.,

כשבנוסף לעמיתי בעמדות השומה העצמית, יושבת בצד משגיחה תורנית, נציגת התאגיד, זאת שסופרת לי מרחוק את שקיות ניילון ועוקבת שזיהיתי הכונה את סוג העגבנייה על גבי המסך ולא בחרתי את הסוג הזול יותר, ככה בטעות אצבע.

זה מתחיל בשאלה תמימה יחסית. האם אתה חבר מועדון? ואחר כך המכונה כבר לא מכירה אותי, לא מזהה את הכרטיס אשראי ומתעלמת מהשבב החכם שבזכותו אולי אקבל הנחה על הקניה, אם רק אגיע לשלב התשלום. אז מזמינים את המשגיחה, שעושה בדיוק את מה שאני עשיתי. זיהוי ב-WIFI , זיהוי סריקה, זיהוי בהחלקת הכרטיס המגנטי, זיהוי פורנזי, בסוף זה מצליח ואפשר להתחיל לשקול/לסרוק/לבחור/לחייב והודיע שסיימתי ואני רוצה לשלם כבר ולפנות את הקופה לאותה גברת לחצנית המדריכה אותי בלחישות והוראות תוקפניות בהתמודדות שלי בסגנון "אזרח וותיק מסתלבט", עם עמדת התשלום החכמה.

הסוף הרי היה צפוי. בשלב התשלום, כשהייתי צריך לאשר את החיוב הסופי , וההיא נוהמת לי ברקע "תלחץ כבר!" חזרתי להיות ישראלי-ציוני-צרכני-מעצבן אך עם עקרונות, אותי לא ילחיצו בצעקות. יש עוד 4 קופות, אני רוצה לעמוד פה עוד קצת. בקצב שלי.

פניתי לקופאית המשגיחה ברקע ואמרתי לה שאני מבקש שהיא תבדוק ידנית אם קבלתי את כל ההנחות בכל המבצעים וכמובן הנחת גמלאי מצטיין שהובטחה לי כשנרשמתי לחוויה. זכותי הצרכנית, לא? כמו זכותי לפרטיות ולהנות מפסק הזמן היומי שלי בירידה למרכול השכונתי בלי שינשפו לי בעורף הנחיות לחיצה בקופה. 2 מטר הפרדה בבקשה, ושתי דקות סבלנות אם אפשר.

פיפי

 פיפי

בגילנו, משתינים כשאפשר ולא מחכים עד שלוחץ ואז חייבים, כי אחרת אנחנו בבעיה. זאת חוכמת חיים שקיבלתי מחבר במתנה ליומולדת 60 שלי.

מאז אני משתין בכל הפסקה, תחנת דלק, שרותי בית הקולנוע לפני שנכנסים, שרותי הבר בטרם אתיישב על חצי ליטר בירה ובטוח ארגיש לחץ בשלפוחית בקרוב, מאחורי כל עץ רענן בטבע כשאני במאסף, ובעצם - אפשר לומר כי משלב מסוים החיים שלי הם כל מה שקורה בין השתנה להשתנה.

כשאתם רואים הפגנה המונית, אני תמהה מה עושה מפגין וותיק שאחרי שעתיים במחאה, מה לעשות, חייב להשתין. כשמשדרים מאצטדיון ומבלי את מופע הרוק השנתי, אני תוהה כמה זמן הצעירים האלו יכולים לעמוד צפופים מבלי לצאת מדי פעם להתרעננות קלה בשירותים. כשאני נכנס ליום עיון משמעותי, אני מבטיח לעצמי מקום במעבר, עם נתיב התפנות מהיר מדי שעתיים. זה אני, ואלו הם חיי. נושם, שותה ומשתין.

לא. השלפוחית שלי בריאה. לא לכולנו יכולת ההתאפקות של אסאד האב, נשיא סוריה, שהיה ידוע כמתעלל בבני שיחו, שלא יכלו לצאת להשתין כשרצו, בעוד הוא יושב ימים שלמים, יבש ומחייך על אורחיו המתפתלים, מתים כבר להפסקת השתנה שלא מגיעה.

יש משקאות משתנים. האנגלים הכריזו שההבדל בין בירה לשתן הוא עשר דקות. על כן בכל פאב שכונתי בסיסי תמצא בחדר שרותי הגברים כמות מספקת של עמדות השפרצה, המאפשרות למבוסמים להתפנות ולהמשיך ללגום עוד בירה שתהפוך לשתן במהרה. ויש אנשים שסתם משתינים. גם מלכת אנגליה משתינה, בכיף.

מה שפחות כיף הוא תוצר הלוואי לפעולה הטבעית הזאת. מי מכם שמטייל בשבילי ארצנו לא יכול שלא לראות לאורך השביל, תחת כל עץ רענן, שרידי נייר טואלט, שבוודאי שימש את הצועדות בעלות השלפוחיות הרגיזות, במהלך הצעידה המאתגרת.

אצלנו, הגברים, טכנית זה הרבה יותר פשוט. משתינים, מנערים, רוכסים, וצועדים הלאה. נשותינו, עושות אותו הדבר, רק שבמקום לנער, מלכלכות את הטבע בנייר לבן, רב שכבתי, מלטף אך מלכלך.

בשביל ישראל השבוע, בין הפרחים ובצל העצים, קצת התרגזנו השבוע על מי שנמנעו מלאסוף אחריהם את מה שצריך. התמונות מיותרות כי לכולם ברור על מה אני מדבר. בשירותים בבית, זה נשטף לביוב. בשטח - זה נשאר כמוצג סביבתי מיותר. בשמורות הטבע בדרום אמריקה מקפידים כי כל אחד יוציא בשקית את צרכיו מהשמורה, ומטילים קנסות על מזהמים. שמעתי ברדיו פרסומת על חברה מסחרית שתרמה לציבור המטיילים במהלך יום העצמאות מספר בתי שימוש ניידים שיפוזרו ברחבי הארץ. מעט מדי, מאוחר מדי, מסחרי מדי. שביל ישראל הוא לא שמורת טבע, אבל הוא אתר התיירות המטויל ביותר בארץ. הגורם שסימן אותו, יכול גם לסמן מספר תחנות התרעננות על שירותים ונקודות מי שתיה. מגיע למי שלא אוהב להשתין מאחורי העץ, למי שאוהב את הטבע, למי שמטייל ורוצה להנות ולא להרגיש מקלקל את הסביבה, לכולנו. אחרי 74 שנות סיירות בשבילי ארצנו המצב עדיין טעון שיפור - עד אז שביל ישראל יהיה צהבהב עם עיטורי טואלט לבנבן.