בעוד 15 שנה תהיה פה תחב"צ מדהים. משרד התחבורה מפרסם לנו חזון, עשרה עמודים של אסטרטגיה תחבורתית, רכבות, מחלפים, אוטובוסים חשמליים, קטרים במהירות 250 קמ"ש, כבישים רב-מפלסיים, תוספת של שלושה קווי רכבת באילון, את השליחים יחליפו רחפנים - החזון סופג כל חלום. הכול הבטחה של כבוד השרה שחזרה בתנופה יצירתית מעוד גיחה בינלאומית, שנויה במחלוקת.
סידרה של פרויקטי-על שיחברו את כל מרכז הארץ למארג תחבורתי, מהיר וזריז; קרקעי, תת-קרקעי, ובכבישי על ומעל. כל זה במחיר של מאות מיליארדים שכרגע אינם, מה שלא מונע מאיתנו לחלום ביחד. אני בעד. אני מעדיף תחב"צ על כל רכב. פרטי, שיתופי, מונית, אוטובוס, רכבת קלה או דו-גלגלי, ממונע בנזין או חשמלי, רחפן תת-קרקעי. העיקר להגיע. בטוח, ממוזג ובשפיות.
מהסיפור האישי שלנו אולי תבינו עד כמה מורכבת הגשמת החלום שפורסם. ועד הבית שלנו עסוק בשנים האחרונות בניסיונות הישרדות מול פרסומי נת"ע על הכוונות שלהם. מתחת לבניין שלנו בצפון העיר צפויה לעבור רכבת המטרו בדרכה להרצליה. נהדר. אבל התכנון הסתיים מזמן, ולכל הבניינים לאורך המסילה נמסרו הודעות בלהות.
מפקיעים לתמיד מגרשי חניה פרטיים ברבי קומות, רבע מבעלי הדירות בבניין שלנו איבדו את מקום החניה הפרטי שלהם לנצח. משרד התחבורה ונת"ע מפקיעים זמנית לעשר שנים שטחים ציבוריים לבתים פרטיים, סוגרים כניסות לחניונים פרטיים, הורסים חדרי אשפה ומצבורי גז, מפקיעים גינה בקדמת הבתים, וכורתים עצים לאורך כל המדרכה. מבחינתנו, בתקופת הפרויקט תהיה ירידת ערך משמעותית לכל הדירות בבניינים הסמוכים לתוואי המטרו. שמאים אמרו לנו כי קונים או שוכרים פוטנציאליים נרתעים לרכוש דירה בסביבה עתירת עבודות ממושכות, ואנו צפויים לרעשים ממושכים של עבודות קידוח, כלים הנדסיים כבדים, משאיות תנועה, ואבק ולכלוך שיכסו את השכונה. כל זה יגרום לירידה באיכות החיים ובנוחות ההגעה לדירה. לעומת זאת, הנכדים שלנו יוכלו ליהנות מדירה נגישה מאוד למטרו, במרחק שני בתים מתחנת הרכבת, שם תעבור רכבת תחתית מהירה ביותר שתיקח אותם ישירות לכל רחבי גוש דן.
נציגי נת"ע היו אצלנו , הקשיבו ורשמו את כל ההתנגדות, הסבירו ונימקו. הבטיחו לבדוק. יוק. המערכת חסינה מהתנגדויות. בינתיים.
עד עכשיו כל התוכניות של המטרו אושרו בבתי המשפט, אפס ניצחונות למתנגדים. מתחת למרפסת שלנו בחודשיים האחרונים עוסקים בחפירות כל לילה לבדיקת התת-קרקע. חציבה רועשת שמבוצעת באשמורת השנייה כדי לא לגרום לעומס תנועה ברחוב. מטרד לילי שרק מדגים לנו את הצפוי לנו בעשור הקרוב.
אהבתי את היצירתיות האסטרטגית של מתכנני משרד התחבורה, אבל ממש לא אוהב את המחיר האישי של תושבי העיר, שמשלמים מחיר גבוה על עשרות שנים של אי-פיתוח תחבורתי.
תראו מה קרה בשדרות ירושלים, או לאורך רחוב אלנבי המתפורר. העיר מפרפרת בין תוכניות גרנדיוזיות ומצוקת תחבורה קבועה. למימוש הפרויקט יהיה צורך במאות מיליארדים שאינם בקופת המדינה. יש מלחמה. יש בתקציב המדינה צרכים יותר חשובים למימון המטרו ודומיו.
אגב, לפני שבוע חסמו את כביש 2 ל-12 שעות לצורך הצבת גשר אחד. אחד. בגלל זה לאורך כביש 6 נוצר פקק תנועה ששילש לנו את זמן הנסיעה לחתונה בחדרה בשישי בצהרים. אירוע חובה שלא יכולנו להעדר ממנו. בדרך בחזרה, אחרי סיום העבודה – כביש 2 היה גדוש במכוניות מהרצליה ועד חדרה בטור איטי מאוד אין סופי. עכשיו דמיינו מה יקרה פה אם יתחילו לבנות בעשור הקרוב למשל רק קומה שניה מעל לכביש 6...
מימון התוכנית הזאת כולה יחייב משהו קצת יותר יצירתי מהפקעת כמה מקומות חניה אצלנו בבניין. אולי פנייה לקבלן שחצב מטרו ענק בלבנון ובעזה בלי הפקעות, כמעט בלי רעש או אבק, ובמימון זר.
מישהו אמר קטר?

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה