יום ראשון, 7 בדצמבר 2025

תל אביב יורדת ל-30 קמ"ש

 

האם תל אביב באמת תצליח לנסוע לאט יותר

ראש העירייה, רון חולדאי, הכריז על גזירה חדשה - 30 קמ"ש ברוב רחובות העיר. לטענת העירייה, זה יציל חיים, יפחית תאונות ב-30%, יגביר סיכויי הישרדות להולכי רגל ל-90% (לעומת 10% במהירות גבוהה יותר), וישפר את איכות החיים - פחות רעש, פחות זיהום..

עד סוף השנה הנוכחית (2025) יסיימו לתמרר את הרחובות במלבן שבין נמל תל אביב, רחוב אילת, אבן גבירול ושפת הים באופן שיגביל את המהירות ל-30 קמ"ש.  אם ימצאו רחובות מועדים למהירות – יוסיפו פסי האטה והצרת נתיבי נסיעה, לרסן את היצר לממהרים.

אירופה הקלאסית מול הפקק התל-אביבי. תל אביב לא המציאה את הגלגל האיטי. בערים כמו פריז, אמסטרדם, מדריד, מינכן ולונדון כבר אימצו את מדיניות ה-30 קמ"ש. מחקרים הראו בממוצע ירידה של 23% בתאונות  37% בהרוגים ו38%  בפצועים. נתון מדהים שנותן תקווה לבטיחות הציבור. פחות נפגעים יותר איחורים.

נושא ה"עיכוב" בנסיעה באוטובוס לכאורה זניח - 45 שניות בממוצע ליעד,  כך טוענים בעירייה.. אבל כאן מתחילה הציניות: המהירות הממוצעת ברוב שעות היום בתל אביב, עוד לפני ההכרזה, קרובה יותר למהירות הליכה של חילזון וותיק שיכור. כשמדברים על 45 שניות, האם זה מחושב מתוך ההנחה שמישהו אי פעם באמת נסע 50 קמ"ש ברחובות הפנימיים?

המציאות האפורה: השלכות לאיכות החיים והפרנסה של ה"ממהרים"

השליחים והאוטובוסים הם הנפגעים העיקריים. השליחים והאוטובוסים הם הנפגעים העיקריים. שליח חסר מעצורים מ"משחקי הרעב" של דור ה-Z, עלול לחוש שהוא "מפסיד" זמן וכסף, ועלול למצוא את עצמו משתמש במדרכות. אויה! הורים וקרובי משפחה תורניים – החרדים מזעם הגננות לא יעצרו בשלושים בדרך לאסוף את הילדים או הנכדים מהמסגרות.

ומה לגבי התחבורה הציבורית? הגבלה גורפת של המהירות, במיוחד ללא סלילה מסיבית של נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ) נוספים, עלולה להאריך את זמני הנסיעה ולהפוך את האוטובוסים לפחות אטרקטיביים. המהירות הממוצעת של אוטובוס היום היא 16 קמ"ש, לפני שריסנו אותם בצירים המאפשרים האצה. אמנם הרעש יופחת, אך ישנם מחקרים המצביעים על כך שמהירות נמוכה מאוד בתוך פקק עלולה דווקא להעלות את פליטת המזהמים. ההשפעה על יעילות התנועה עדיין שנויה במחלוקת - יש הטוענים שההאטה מעודדת פתרונות אחרים, אך אחרים טוענים שזה יחמיר את הגודש.

מה הסיכוי שמהלך כזה יתקיים? העירייה נחושה, וזו מדיניות בינלאומית מוכחת.  ההכרזה על הפיכת מרכז-מערב העיר לאזור מושתק תנועה נשמעת כמו צעד ראשון בנחישות ישראלית טיפוסית.



אבל בואו נהיה רציניים - מי בכלל יאכוף את הגזירה החדשה? האם מישהו ראה לאחרונה שוטר תנועה עומד בצומת ורושם דוחות? הרי שוטרי התנועה בכבישי העיר הם ישות מיתולוגית, שקופה, שאינה נראית לעין, בדיוק כמו אותם שוטרים חסרים שלא אוכפים את המשילות ברחבי הארץ. נראה כי איש הישר בעיניו ימשיך ללחוץ על דוושת הבנזין (או החשמל), וההגבלה תהיה לא יותר ממלכודת מצלמה משוכללת שמייצרת הכנסות לעירייה. במקרה כזה – אני מבקש כי תתחילו מהר להכשיר נהגי אוטובוסים חליפיים מסרי לנקה שינהגו במקום כל הנהגים שרישיונם ייפסל בגלל מהירות "מופרזת" בלב השכונות, כי גם לשלפוחית השתן של נהג רכב ציבורי יש מגבלת נפח והכפלת זמני הנהיגה לא מתאימה לבעלי השלפוחית הרגיזה מאוד.

הגבלת המהירות היא השקעה בבטיחות הציבור. לנהג התל-אביבי המצוי, זה פשוט סרט בהילוך איטי, עם פסקול של צפירות עצבניות. עוד מהלך של העירייה להפריד ביננו לכלי הרכב הממונעים שלנו. אגב, אם נכריז על השבתת כל כלי הרכב הפרטיים לגמרי – אני בטוח כי הסטטיסטיקה תהיה הרבה יותר בטוחה ומוצלחת, כולנו נשב בבית בריאים  ושלמים, בטוחים ומתוסכלים. למה קנינו רכבים חשמליים חכמים ויקרים כל כך, המסוגלים להאיץ מאפס למאה בשלוש שניות, אם החוק מגביל אותנו לשלושים קמ"ש בלבד.

מר חולדאי, אתה בטח זוכר כי טיסה בתת מהירות גורמת להזדקרות והתרסקות. בקיץ הבא אפשר להגביל את הרחצה בים עד לעומק של 30 ס"מ ואז אף אחד לא יטבע.

כבוד ראש העיר - האם 30 קמ"ש זה האקורד האחרון שלך, או שהבשורה הבאה שלך לפני הפרישה תהיה חניית רכבים בחולות ראשל"צ בכדי להקל משמעותית על עומס החניה בתל אביב?

צילום – שלומי אבידר , ג'מיני AI


תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

במדינה שמנוהלת ע"י המזלזלים בחוק, גם האזרחים אינם שומרי חוק