יום חמישי, 2 באוקטובר 2025

כל נדרי תשפ״ו





https://user-oqw6j7d.cld.bz/ptkh-tqvh-bq-t-vnv-1-10-25/30/


זהו טור של סליחות, טור של תקווה, טור שמנסה להבין מה קרה פה, ואיך אפשר להשתפר ואיך חוזרים להיות שוב אימפריה כפי שהיינו לפני שנתיים ב-7 באוקטובר רגע לפני 06:29 בבוקר.

 

לפני יום הכיפורים הקרוב, אני מתנצל. סליחה על הכל. על שנתיים הזויות. זמן פציעות בין הגשמת החלום הציוני של סבא שלי, לקריסת כל התוכניות הנהדרות שהיו לי על האקזיט התל אביבי של כולנו. סליחה. זה לא ממש אני. כולנו בפוסט טראומה, וזה מה שכנראה ינהל את כולנו בשנים הקרובות.

 

סליחה על הומור שחור בזמן מלחמה שלא נגמרת - אני מתנצל על כל הבדיחות שסיפרתי, על כל ניסיון להעלות חיוך כשאסונות נוראיים ממשיכים להתבשר לנו בהודעות דובר צה”ל וגם בסרטונים קשים בתקשורת. על ההומור השחור שהפך להיות מנגנון הגנה, אבל גם מעין קיר שחסם את הכאב. התמקדתי בטור חיובי בימים שליליים. כתבתי על חצי הכוס המלאה בויסקי והשארתי לאחרים את הכוס השבורה; סליחה שלא תמיד עצרתי לשניה לחשוב אם בדיחות וחיוכים במרחק מוגן הן הדבר הנכון לעשות, למרות שתמיד ניסיתי להתחבר לקהל הקוראים שלי, לדעת מה עובר עליהם, ואיך אפשר להקל על הלבבות.

 

סליחה על ההפגנות שהגעתי אליהן עם דגל ביד ופחד בלב, ועל אלו שלא הצטרפתי. אני מאמין יותר בדמוקרטיה ופחות במחאה חוסמת כבישים ; מתנצל על שהייתי חלק קטן מהמאבק ולא תמיד הרגשתי שזה מספיק; סליחה על שצעקתי על השוטר הלא נכון, זה שתפקידו היה לשמור על הסדר, ואני תיסכלתי אותו עם כעס פוליטי שלי שלא קשור אישית אליו. סליחה על התסכול הפוליטי שלי שבא על אנשים

 

פוליטיים טובים שרק מנסים לתקן, רק חבל שאין להם מספיק קולות בוחרים, ועל ייאוש שפוגש אותי בגלל חוסר יכולת ההשפעה.

 

סליחה על התמכרות שלי למסכים ועל התנתקות מהקרובים לי - אני מתנצל על כל השעות שביזבזתי מול המסך, עלאק מנסה לכתוב משהו מתוחכם. מאמי, סליחה על מאות פרקי נטפליקס ששקעתי לתוכם, שעות מיותרות בטיקטוק, שבהן הסתכלתי על חיים של אנשים אחרים, שלא באמת יותר חשובים מהיקרים לי, ממך; מתנצל על הימים שבהם הבוהן שלי ריצדה ללא הרף על המקלדת בוואטסאפ בניסיונות סרק לשכנע את החברים שלי לחשוב כמוני, כאילו העולם לא מספיק מורכב. בהחלט יכולנו לדבר יותר ופחות לבהות ב-75 אינץ חסרי משמעות בזוגיות שלנו

אני מתנצל שלא ראיתי מספיק את הנכדים השנה, ושלא נתתי יותר כתף לאם הנכדים, המתמודדת בעצמה עם המלחמה, בשבועות שבהם החתן שלנו נלחם בחזבאללה במו ידיו.

סליחה גדולה שלא הזמנתי מספיק חברים אלינו לארוחות שישי בעיקר כי אני יודע בוודאות כי עדין יש הרבה ממפוני יישובי הגליל והנגב המערבי החרבים שנשארו ללא קורת גג עד היום.

אני מתנצל ומבקש סליחה מאבינו שבשמים על חוסר הרגישות שלי, על השעות הרבות בבית הקפה עם ”פרלמנט הוותיקים” ועל ה”שעות השמחות” בבר שלנו כשאני יודע שבאמת אין על מה לשמוח כל עוד לא חזרו כל החטופים.

סליחה על מחלוקות ושסעים. אני מתנצל על המילים הקשות שנאמרו סביב שאלת ההפרדה בבתי הכנסת בתל אביב. מתנצל על המחשבות הקשות שיש לי לפעמים על המשתמטים מגיוס. לא באמת התכוונתי לאחל להם ”למות ולא להתגייס”.

סליחה על שהרשינו למחלוקת, דווקא בימים של חגים, לחצוץ בינינו ולשסע את הקהילה. על ששכחנו את העיקר – האחדות, התפילה המשותפת, וחיפוש הדרך לסליחה ולכפרה. זה הזמן להתנצל על שעדיין אחרי 77 שנות עצמאות, לא מצאנו דרך לדבר, להכיל, ולכבד את השונה, גם כשהדעות מנוגדות.

יום כיפור, חשבון נפש וסליחות, והבטחה - בתשפ”ו מבטיח להמשיך לשתף אתכם בפן הכיפי של תל אביב, הסיבה העיקרית שאנחנו פה, לתמיד.


יום חמישי, 25 בספטמבר 2025

תחב"צ 2040



בעוד 15 שנה תהיה פה תחב"צ מדהים. משרד התחבורה מפרסם לנו חזון, עשרה עמודים של אסטרטגיה תחבורתית, רכבות, מחלפים, אוטובוסים חשמליים, קטרים במהירות 250 קמ"ש, כבישים רב-מפלסיים, תוספת של שלושה קווי רכבת באילון, את השליחים יחליפו רחפנים - החזון סופג כל חלום. הכול הבטחה של כבוד השרה שחזרה בתנופה יצירתית מעוד גיחה בינלאומית, שנויה במחלוקת.

סידרה של פרויקטי-על שיחברו את כל מרכז הארץ למארג תחבורתי, מהיר וזריז; קרקעי, תת-קרקעי, ובכבישי על ומעל. כל זה במחיר של מאות מיליארדים שכרגע אינם, מה שלא מונע מאיתנו לחלום ביחד. אני בעד. אני מעדיף תחב"צ על כל רכב. פרטי, שיתופי, מונית, אוטובוס, רכבת קלה או דו-גלגלי, ממונע בנזין או חשמלי, רחפן תת-קרקעי. העיקר להגיע. בטוח, ממוזג ובשפיות.

מהסיפור האישי שלנו אולי תבינו עד כמה מורכבת הגשמת החלום שפורסם. ועד הבית שלנו עסוק בשנים האחרונות בניסיונות הישרדות מול פרסומי נת"ע על הכוונות שלהם. מתחת לבניין שלנו בצפון העיר צפויה לעבור רכבת המטרו בדרכה להרצליה. נהדר. אבל התכנון הסתיים מזמן, ולכל הבניינים לאורך המסילה נמסרו הודעות בלהות.

מפקיעים לתמיד מגרשי חניה פרטיים ברבי קומות, רבע מבעלי הדירות בבניין שלנו איבדו את מקום החניה הפרטי שלהם לנצח. משרד התחבורה ונת"ע מפקיעים זמנית לעשר שנים שטחים ציבוריים לבתים פרטיים, סוגרים כניסות לחניונים פרטיים, הורסים חדרי אשפה ומצבורי גז, מפקיעים גינה בקדמת הבתים, וכורתים עצים לאורך כל המדרכה. מבחינתנו, בתקופת הפרויקט תהיה ירידת ערך משמעותית לכל הדירות בבניינים הסמוכים לתוואי המטרו. שמאים אמרו לנו כי קונים או שוכרים פוטנציאליים נרתעים לרכוש דירה בסביבה עתירת עבודות ממושכות, ואנו צפויים לרעשים ממושכים של עבודות קידוח, כלים הנדסיים כבדים, משאיות תנועה, ואבק ולכלוך שיכסו את השכונה. כל זה יגרום לירידה באיכות החיים ובנוחות ההגעה לדירה. לעומת זאת, הנכדים שלנו יוכלו ליהנות מדירה נגישה מאוד למטרו, במרחק שני בתים מתחנת הרכבת, שם תעבור רכבת תחתית מהירה ביותר שתיקח אותם ישירות לכל רחבי גוש דן.

 נציגי נת"ע היו אצלנו , הקשיבו ורשמו את כל ההתנגדות, הסבירו ונימקו. הבטיחו לבדוק. יוק. המערכת חסינה מהתנגדויות. בינתיים.

עד עכשיו כל התוכניות של המטרו אושרו בבתי המשפט, אפס ניצחונות למתנגדים. מתחת למרפסת שלנו בחודשיים האחרונים עוסקים בחפירות כל לילה לבדיקת התת-קרקע. חציבה רועשת שמבוצעת באשמורת השנייה כדי לא לגרום לעומס תנועה ברחוב. מטרד לילי שרק מדגים לנו את הצפוי לנו בעשור הקרוב.

אהבתי את היצירתיות האסטרטגית של מתכנני משרד התחבורה, אבל ממש לא אוהב את המחיר האישי של תושבי העיר, שמשלמים מחיר גבוה על עשרות שנים של אי-פיתוח תחבורתי.

תראו מה קרה בשדרות ירושלים, או לאורך רחוב אלנבי המתפורר. העיר מפרפרת בין תוכניות גרנדיוזיות ומצוקת תחבורה קבועה. למימוש הפרויקט יהיה צורך במאות מיליארדים שאינם בקופת המדינה. יש מלחמה. יש בתקציב המדינה צרכים יותר חשובים למימון המטרו ודומיו.

אגב, לפני שבוע חסמו את כביש 2 ל-12 שעות לצורך הצבת גשר אחד. אחד. בגלל זה לאורך כביש 6 נוצר פקק תנועה ששילש לנו את זמן הנסיעה לחתונה בחדרה בשישי בצהרים. אירוע חובה שלא יכולנו להעדר ממנו. בדרך בחזרה, אחרי סיום העבודה – כביש 2 היה גדוש במכוניות מהרצליה ועד חדרה בטור איטי מאוד אין סופי.  עכשיו דמיינו מה יקרה פה אם יתחילו לבנות בעשור הקרוב למשל רק קומה שניה מעל לכביש 6...

מימון התוכנית הזאת כולה יחייב משהו קצת יותר יצירתי מהפקעת כמה מקומות חניה אצלנו בבניין. אולי פנייה לקבלן שחצב מטרו ענק בלבנון ובעזה בלי הפקעות, כמעט בלי רעש או אבק, ובמימון זר.

מישהו אמר קטר?

 

יום חמישי, 18 בספטמבר 2025

תשפ"ו טובה על כולנו

 


שנה חדשה בפתח, ושוב אני מוצא את עצמי מנסה לסכם שנה שלמה בעיר הזאת, תל אביב שלא עוצרת לרגע. 

כמו תמיד, יש את הפקקים שמרגישים קצת כמו דז'ה וו אינסופי, הפקק של אתמול מתחבר לפקק של מחר; הוויכוחים בפרלמנטים של  ה"זקנים" בקפה על כל נושא הם העתק-הדבק לוויכוח ששמענו אתמול; מלחמת חורמה על הכול -  החל מהפרדה בבתי כנסת ועד להפגנות שלא נגמרות.

בתשפ"ה היוזמות העירוניות הזכירו לנו מחדש כי  אנו עדיין יודעים לחיות, ולא רק לריב. ה-7 באוקטובר לא שבר אותנו; אני חייב להודות, אני מוריד את הכובע בפני העירייה על יוזמות כמו מופעי ענק חינמיים בפארק הירקון, כמו הפקת "קזבלן", פרויקט הלילה הלבן שהוציא אלפי אנשים מהבית, או פסטיבלי השקיעה בנמל תל אביב. אלה רגעים שבהם אתה מרגיש שהעיר מתעלה מעל הפוליטיקה הקטנה, ומציעה לנו פשוט ליהנות. תודה לצוות חולדאי שממרומי גילו, 81, עדין זוכר את רוח העיר השובבה.

מצד שני, יש את המציאות האפורה המציקה של פינוי-בינוי. לכאורה, רעיון נהדר, אבל בפועל, הוא הפך להיות מבוך בירוקרטי שהסבך שלו כל כך מורכב, שאפילו בכירי העירייה לא תמיד מוצאים בו את הידיים והרגליים. עוד אישור, ועוד ועדה, ועוד טופס, עוד משאית שחוסמת לנו את הרחוב ועודש ענן אבק השורה על השכונה כל ארבעת העונות. ובסוף גם אתה, שרק רצית לשדרג את הבניין, מוצא את עצמך מחכה עשר שנים לאיזו חותמת עלומה ובלתי מושגת.

בפתח השנה החדשה, אני מנסה להיות אופטימי. יש לי תפילונת קצרה בלב לקראת תשפ"ו:

·      אני מקווה שנקבל פחות ויכוחים על הדברים שלא באמת ממש חשובים, ויותר התעסקות בדברים שישפרו את חיי היום-יום של כולנו.

·      אני מבקש שנפסיק עם הנהיגה הפרועה על הקורקינטים, ושנפסיק לחנות חניה כפולה או בתחנת אוטובוס, גם אם זה 'רק לרגע'.

·      בואו לא נעקוף את התור בטענה של 'רק שאלה', ונתקף את הנסיעה באוטובוס, גם אם זה רק לשתי תחנות.

·      בואו נפסיק לחנות בצורה אנוכית שתופסת שני מקומות חניה, ובמקום זאת, נתנדב פעם בשבוע, לטובת כל מי שצריך עזרה.

אני רוצה להאמין שבשנה הבאה, אחרי "מרכבות גדעון" ג'-ו', נמצא את דרך האמצע, את השביל שמאפשר לכולם לחיות כאן, ללא מריבות. ושנבין, בסוף, שגם אם אנחנו לא מסכימים על הכול, כולנו חולקים את אותה עיר, תל אביב-יפו, מבית הכנסת ברמת אביב ועד למסגד בעג'מי, עיר הומה מאבק שכרגע הפכה לפקק. שנצליח, איכשהו, להיות גרסה טובה יותר של עצמנו, ולאהוב את העיר הזאת ותושביה בכל זאת.

יאסו תל אביב. שנה טובה.



 

 

יום חמישי, 11 בספטמבר 2025

כמהין בשמי אומבריה





 אפשר לסכם את השבוע האיטלקי הזה בגעגוע עז לקערת סלט. לא סתם סלט, אלא סלט ירקות ישראלי, עם שפע עלים, פה מלא "קראנץ'" מהגינה, וביסים של עגבנייה עסיסית זבת מיץ. כל זה בטעם שמן זית של פעם, עוצמתי וחריף במידה, שמזמין פיסת לחם לטבילה ולנגיסה מהטעם המושלם. הכי תל אביבי שיש.

במסעדות המקומיות של אומבריה, המחוז המארח במגף האיטלקי, כמעט ולא תמצאו סלט. כלומר, ברור שיש להם. רק שזה לא כתוב בתפריט וצריך רק לבקש. כמונו.

במסעדות לתיירים, עם תפריטים מתורגמים בחלקם לאנגלית, יש רמזים לסלט עלים או סלט מעורב, אבל לא במבחר או בכמות המקובלת אצלנו. והאיטלקים? כמונו, הם מעדיפים להשתמש באפליקציות תרגום, אנגלית לחלק מהם היא שפה זרה, ובעיקר הם מעבירים את המסר: "אחי, באמא שלך, עזוב אותי, תאכל עוד מנת פסטה ושחרר".

המלכודת התיירותית הקלאסית הן מנות עם תוספת כמהין. סטייק פילה, עם כמהין. פאסטה עם כמהין. חביתה עם כמהין. בקיצור - כמהין עם כל מנה זאת הזדמנות להגדיל את המחיר כמובן. אני אגב לא ממש מצליח לזהות את טעם הכמהין אותו מגרד בטקסיות רבה המלצר מעל לצלחת ובעיקר מפזר על המפה רסיסי פטריה שחורה חסרת טעם.

נסענו להנות. נכון? הזמנו בכל מקום לינה עם ארוחת בוקר כמובן. ארוחת בוקר איטלקית היא דבר מגעיל. בלי שום קשר למה שתקבלו במלון ישראלי או אירופאי. קפה עם עוגה. כמה פרוסות נקניק על לחם חסר טעם. בלי ירק. בחלק מהמקומות הציעו יוגורט. ואספרסו או קפוצ'ינו. וזהו. תשכחו מחביתה, פנקייק, נקניקיה עם שעועית או חומוס עם פול. באיטליה כמו באיטליה. מתעוררים מאוחר ואת המנות הטעימות שומרים לערב.

לחם טעים? אין באיטליה. יוק. מי שהמציאו את הפיצות והפאסטה לא השכילו להגיע לרמת הלחמים בתל אביב. רק כשאתה נמצא בעיר זרה כמו אורבייטו או פרוג'ה, אתה מתחיל להתגעגע למבחר הלחמים שיש לנו בארץ.

עוד לפני שהמראנו, חבר טוב הזהיר אותי: "אומבריה זה ממש מצ'עמם". המשחק המקדים האיטלקי לפני הסעודה המסורתית בערב, מתחיל כשאתה מנסה לצאת מהאוטו השכור בלי לקבל קנס על חניה במקום שמור למקומיים.

אחרי נהיגה מאתגרת בכבישים צרים, אתה מגיע לעיירה עתיקה נוספת עם פאזל חניה, כבישים ברוחב אגן של שני חמורים, ופקחי תנועה שעסוקים כל היום בכתיבת דוחות.

בנוסף, התחכום האירופאי, המכונה לתשלום דמי חניה באשראי, שלא עובדת ואפליקציית פנגו שטרם הגיעה לפה. כנראה צריך דרכון אירופאי עם ייחוס ללואי ה-14 כדי להצליח להירשם לאפליקציית חניה מקומית, כי שבוע של ניסיונות שלי הסתיים בלי הצלחה.

נניח שמישהו עוזר לך לעבור את השלב הזה, שלב בו ראיתי אפילו תיירים איטלקים נבוכים ומרימים ידיים. בסוף מגיעים לכיכר העיר, עם קתדרלה ענקית, מוזיאון היסטורי משעמם, פיצרייה מומלצת וגלידרייה. חצי שעה, ומיצית. עכשיו צריך למצוא את המסעדה, שזה רגע השיא היומי בטיול, עד למסעדה הבאה בעיירה הבאה. אם רק תצליח למצוא חניה. ממש העתק/הדבק. העיירות והחוויות חוזרות על עצמן.

ב. המליצה לנו להעדיף את הכבישים הצדדיים על פני האוטוסטרדות כדי ליהנות מהנוף הירוק, מהכרמים ועצי הזית. חוויה שמתנגשת עם התחביב המקומי לאתגר נהגים עם מגבלות מהירות משתנות. 30 קמ"ש ליד כל בית בודד, האצה ל-50 קמ"ש, נסיקה ל-90 קמ"ש ושוב בלימה ל-30, התמודדות מתמשכת עם מצלמות מהירות שמפרנסות את כלכלת הכפריים.

אומבריה וטוסקנה הן מחוזות היינות הקלים, אהובי מליצת ארומת היין והחמצמצות הנעימה של בציר 2023. תדריך לפני לגימה ראשונה, תוך הסנפת פקק השעם של יין במאות אירו, הוא חוויה בפני עצמה בסיורי היקבים המודרכים.

פגשנו את אנשי המגף בחוות חקלאיות שהוסבו לאירוח. איכרים שהאנגלית אינה הצד החזק שלהם, אך הם מחייכים ולא מבינים למה אני מתקשה לשכוח את מנעמי המלון העירוני ולהתרגל למזרן הגומאוויר הכפרי שלהם. חוואים מודרניים שמגדלים סוסים ומארחים תיירים. או סוסים וחמורים כמונו. שטסנו לחופשה בזמנים שכאלה כשגם באומבריה בין הכמהין והקתדרלות הזכירו לנו את עזה עם גרפיטי על הקיר והאפליקציה של פיקוד העורף שמזמזמת לנו גם פה בכל אירוע. שומרת אותנו מחוברים למציאות.

השילוב של הבשורות הקשות מהארץ, הנופים והטעמים של אומבריה, עם דוכני ההסתה למען עזה בלב אירופה הקלאסית וצילצול ישומון פיקוד העורף עם התרעת כלי טיס בלתי מזוהה בלב המדינה - עבורי זה כמו לאכול כמהין בפיתה. שילוב לא לעניין ולא בזמן. אומבריה יכלה לחכות לנו.











יום רביעי, 10 בספטמבר 2025

קודם צוחקים, אחר כך שותים

 



כיכר ציפורלה

עשרים שנה מופיעים תשעת שחקני אנסמבל ציפורלה על הבמה, מצחיקים אותנו עד דמעות, ולאחרונה הופיעו גם בכיכר ביאליק במסגרת אירועי לילה לבן בתל אביב.

במופע עכשווי בשם "דה בסט עוף" של ציפורלה ראינו אותם בבית החייל שבתל אביב. לפני המופע הוקרן לקהל במחפש את מושבו, רצף סרטונים שלהם. קליפים מדהימים של "צילום רצוף" ללא הפסקה העובר ממערכון אחד לשני כשהשחקנים רק מחליפים מיקום ולבוש באולפן צילומים רחב. חימום לקראת שעתיים של הומור שכל כך נדרש בזמנים שכאלה. נהנינו בהופעה שלהם, שהצליחה להשכיח לנו את העגמומיות האזורית  לכמה שעות.

בעברי אני זוכר את אירועי הלילה הלבן כערב שהתחיל במופע אמנים בכיכר מלכי ישראל, עד למופע זריחה בחוף תל ברוך וסיום בערימה של חבר'ה על שפת הים לצד מדורה מאולתרת. אירוע תל אביבי שנתי. מסורת. לילה של מסיבה שלא נגמרת. כניסה חופשית למקומות הבילוי, הצצה מאחורי הקלעים, עיר ללא הפסקה עם התראה למצוקת פקקי תנועה והמלצה מפורשת -  שומר נפשו ועצביו, יתכבד בתחב"צ.

השנה, בין הריסות כיכר רבין  שמענו נגינת נבל וגיטרה. השנה התייצבנו כבר בשמונה בערב בכיכר החטופים. זמרת רגועה חיפשה שירים שיתאימו למקום והנסיבות כחימום להופעת שלמה ארצי ואחרים. בנמל יפו חיכו לו שרשרת די ג'יי קצביים אם לא נעצור בגן הפסגה או בשוק הפשפשים במופעי זמר יווני, מזרחי, מקומי. לבחירת כל מי שלא הולך לישון בעיר הזאת.

מול התוכנית העמוסה, ראיתי שאנחנו לא היחידים שמבולבלים. בתי הקפה היו עמוסים במתלבטים. מסיבת טראנס או שירה בציבור עם אפי נצר? ריקודים ב"תחנה" או דילוגים בין תחנות האומנים  לאורך פארק המסילה? חגיגת דראג בגן מאיר או חגיגת ציפורלה בכיכר ביאליק? דילמות תל אביביות קשות. כמובן שבחרנו כיעד סופי בציפורלה.

מי שלא צעד  - הצטופף על מדרכות עמוסות בצעירים שמחים. חיילים בחופשה, תלמידים בסוף חופשת הקיץ, סטודנטים שלא התארגנו על טיול לווייטנאם בין הסמסטרים, דיירים מבוגרים שהופתעו מהרעש ברחובות וירדו לראות אם זה שייך לתקיפת חיל האוויר בצנעא באותו הערב. ערב רק של תל אביבים. ערב שלנו.

אז בין כיכר לבמה, במעבר מדי ג'יי לחברו – נעזרתי בדו-גלגלי השימושי שלי – והגענו לכיכר ביאליק. הרחוב הכי יפה בתל אביב. פנינות אדריכליות מדהימות שרובנו לא מכירים. מתחת למשרדו של מאיר דיזנגוף בבית העיריה הישן, הופיעה כל הערב להקת ציפורלה. אנסמבל מקומי הומוריסטי שאנחנו אוהבים.

אם אני נדרש להגדיר הומור תל אביבי – זה הטקסטים של ציפורלה. ערב של הומור אקטואלי. אפשר היה לשנות את שם הכיכר באותו ערב ל – "כיכר ציפורלה". רוח צעירה, מוכשרת, מחויכת ועכשווית, עוקצנית וכמובן פוליטית. בין המופעים, נפתחו לסיורים בית ראובן, ובית העירייה על מוזיאון תל אביב המדהים.

לחובבי ההומור, הנונסס בשילוב אקרובטיקה ומחול תל אביבי,  החודש יוצאים ציפורלה עם מופע חדש מהניילונים – בשם קלאסה.  ממליץ ביותר. מקווה כי כשיעלו על הבמה עם המופע החדש, כבר לא יזכירו את החטופים וחיילנו  המגויסים בעזה.

אם את.ה לא יודע למה אתה תל אביבי מאושר, מחויך, מיוחד, אחר מכל עיר אחרת – שב כמה דקות מול הקיר במוזיאון הסיפורים בקומת הקרקע של המוזיאון. מיטב התל אביבים מנסחים במשפטים קצרים את הגאווה המקומית שלנו. שטיח הגיגים לוקל פטריוטי ארוג לתפארת. חובה לראותו ואחרי זה להישבע  - אני תל אביבי גאה. 

אופס, כנראה הושפעתי יותר מדי ממסיבת הדראג בגן מאיר, שם היה ברור לגמרי כי "זאת לא גברת, זה אדון..." . אני תל אביבי.ת, ואני גאה בזה.


אופנהיימר. הבר. לא הסרט או הפצצה.

 יש בר חדש ברמת אביב.   הכי לא מקורי, אבל היי, זה עובד. לא צריך לשאול כתובת. בול במרכז המסחרי הוותיק שעל רחוב אופנהיימר שברמת אביב.

על חורבות בר נלסון 33, שם הייתה לי כורסה קבועה בפינת הבר במשך שנים טובות, צמח לנו בר יורש. במקום האחים אבידן, מקבוצת נלסון, הרכב מנצח בליגת הברים של העיר, הגיעו כמה יזמים אופטימיים עם חזון שמח לשכונה. שאפו להם. הם השקיעו ברוחב לב בעיצוב המקום. יש שם בר מעוגל, חצי אליפטי, עם מבחר נאה של אלכוהול ורשימת קוקטיילים לא ארוכה מדי, בול מה שצריך.

גם המטבח עבר מייקאובר רציני, ואחרי תקופת הרצה מבטיחים לנו שיהיו גם ארוחות צהריים. ואולי, רק אולי, יום אחד נזכה גם להפי האוור בשעות אחר הצהריים המאוחרות, בזמן שאני מסיים עוד יום עבודה סיזיפי כגמלאי.

אבל באופנהיימר רק התחילו את המסע. ימים ראשונים. צריך להיות סלחנים. קשה להשתלט על סרוויס מלא כשאתה והסו-שף רק הכרתם השבוע. היו מיליון סיבות למה המנה שלי הגיעה באיחור אופנתי של שעה פלוס, וגם אז היא לא בדיוק קלעה לטעמי. מתוך ארבע מנות שהזמנו, חצי מהן נכשלו במבחן הטעימה. השתיים האחרות דווקא היו סבבה. המחירים שם סבירים בהחלט, המנות לא עצומות, הברמן נדיב ומפנק,  השירות היה באמת מעולה. בטח שנחזור. עיצוב הבר באמת מושך ומזמין לצ'ייסר נוסף.

 

 

 

קהל צופי האנסמבל ציפורלה בכיכר ביאליק. קרדיט  - עיריית תל אביב ולצלמת יעל-לי זולטי

 

צילום – שלומי אבידר


יום שלישי, 2 בספטמבר 2025

הפעם הראשונה שלי באמפי תל אביב

 






למרות ריח המנגלים, היעדר השילוט המואר והמחסור בכיסאות, המופע המעולה של לי בירן ולורן פלד מציע ביצועים צעירים עכשוויים  לכל השירים שההורים שלהם (ואני) נהגו לשמוע

כשכל המדינה חוגגת, כל צד עם הנימוקים שלו: יוצאים מהדיכאון, יוצאים מהתסכול, בין הזמנים, בין הצווים, חייבים אחרת נשתגע, אפשר להבין את הבלבול שלי. בין הופעות של שלמה ארצי, הכבש ה-16, מזרחי בהיכל, ישראלי באצטדיון, פסנתרים בקיסריה, איחודים והחייאות, יומולדת 75 לריקי, ואפילו ערב התרמה לחולה כספי. כל מופע והסיפור שלו. בעד ונגד להמשיך לנגן או לבכות.

תל אביב חוגגת עם אמניה. אין להקות זרות, אין קונצרטים בפארק, אבל לנו יש את לי בירן ולורן פלד. ארבע פעמים הצליחו למלא את אמפי תל אביב שבגני יהושוע; מופע החורף הראשון שלהם בהיכל התרבות גם הוא מכור חודשים מראש.

בירן ופלד, חברים טובים שאוהבים מוזיקה, נפגשו בצבא כמעבדים מוזיקליים, ומאז בירן חיכה לשובו של פלד מניו יורק סיטי. עד עכשיו. לורן על הפסנתר, מפוחית פה וגם קסילופון בשיר הסיום, לי על הגיטרה והקחון ובתגבור של נגן בס מוכשר שמוסיף הרבה עומק לביצוע.

שניהם שרים כמאה דקות של שירי שנות השישים והשבעים באנגלית. רולינג סטונס, בילי ג'ואל, אלטון ג'ון ואלביס פרסלי, הביטלס וכל מה שההורים שלהם נהגו לשמוע. שם המופע הוא  ; ICONIC  ערב מחווה למצעדי הפזמונים אחרי חמישים שנה ויותר, בביצוע צעיר ועכשווי.

הקהל הצעיר מכיר את כל השירים, מצטרף לזמרים בכיף ובחלקים נכבדים מהמופע גם עומד ורוקד. חוץ ממני. שלא מצאתי אף כיסא פנוי, כי לא לקחתי בחשבון שההפקה תכניס יותר קהל ממספר הכיסאות באמפי. לא צריך פה ועדת חקירה. פשוט לא נותר מקום ישיבה לעוד רבים כמוני. ולא, לא קיבלתי הזמנה . שילמנו מחיר מלא. אבל למרות הכעס הראשוני, כשלי ולורן התחילו לשיר, זרמנו עם האווירה.

ואם כבר מקטרים: עבורי זו הפעם הראשונה באמפי תל אביב. בחשיכה, בין גיבורי הישיבות המבלים על מדשאות הגן עם הדור הבא, לא ראינו כל שילוט מואר המכוון לאמפי. חור שחור שאינו מסומן, שהגענו אליו רק במקרה.

המופע היה פיצוי על כל התלונות שלי - על ריח המנגל הכשר שאפף את הפארק,  על מופע העמידה ותחושת ההליכה לאיבוד בשבילי הגן בדרך לאמפי.

לסיכום, ממליץ לשריין כרטיסים למופע החורף בהיכל התרבות. חומר חדש, מקומות מסומנים, ולדעתי, לא יהיה צורך בשילוט מיוחד בכדי להגיע אל היעד.

 

יום חמישי, 28 באוגוסט 2025

צלילים של אהבה – בלב תל אביב

 

 

צלילים של אהבה – בלב תל אביב

מסלול רומנטי בין הבתים, הסיפורים והאהבות הגדולות של תל אביב הקטנה.

 

ביום חם במיוחד באוגוסט יצאנו לסיור רומנטי בלב תל אביב. חבורה אמיצה של חובבי נוסטלגיה, שלא נרתעו מהלחות, הצליחה למצוא חניה ליד פרישמן–דיזנגוף, וסמכה על המדריכה שתכיר לה, באווירת ט"ו באב, את סיפורי האהבה של ידועני תל אביב מראשית המאה הקודמת. משלונסקי ועד יפה ירקוני, מאלכסנדר פן החתיך ועד סשה ארגוב – פקיד הבנק שהלחין פזמונים בערבים. ארגוב חי חמישים שנה של זוגיות מאושרת עם אשתו נוסיה, פסנתרנית מוכשרת בעצמה.

את הקבוצה הובילה אביבית, חוקרת מגדרית ומורת דרך ותיקה, שלקחה אותנו בין הבתים שבהם גרו אנשי הבוהמה. חלוצים שעלו לסלול כבישים ולגדל תפוזים אך הבינו שמקומם האמיתי על הבמה. לכל אחד מהם סיפור מרתק: קלאסיקות בפזמונאות הישראלית לצד רכילות עסיסית על אהבות אסורות.

תחנה ראשונה הייתה בביתו של המשורר והשחקן אברהם חלפי ברחוב ישראליס 10. רוב חייו חי בגפו, אך שירו הידוע "עטור מצחך זהב שחור" נכתב על אהבה שלא מומשה לאשת־חברו. אהבה גדולה שלא מומשה אשר על כך כתב חלפי בעצמו - נָשִׁים שֶׁרָאוּנִי, עָלַי הִצְבִּיעוּ: הִנֵּה מְאֹהָב בְּאֵשֶת רֵעֵהוּ. עיר קטנה, ולא היו בה הרבה סודות.

בביתו של שלונסקי, ברחוב גורדון 40, שמענו על ארבע אהבות גדולות: לוסיה, שחקנית שעזבה אותו; מירה, אשת-איש שממנה נולדה לו בת; המשוררת דורה טייטלבוים; ולבסוף צילה שמיר. את הרכילות קיבלנו מהמדריכה בחיוך, בעמידה על המדרכה מול הבית.

ברחוב גורדון 36 עצרנו מול ביתה של חנה רובינא, ששמרה על רומן מתוקשר עם אלכסנדר פן – הוא בן 25, היא בת 40, והם הורים לאילנה רובינא. פן נודע כשובר לבבות והיה נשוי פעמיים, אך לא עם רובינא שנשארה "האהבה הגדולה".

מתחת לביתה של יפה ירקוני שמענו על בעלה הראשון ואהבת חייה, יוסי גוסטין, שנהרג באיטליה במלחמת העולם השנייה.

הסיור הסתיים בביתם של נוסיה וסשה ארגוב - חריגים בנוף הבוהמה. חרף הצלחתו הגדולה של סשה, הם חיו זוגיות יציבה ואוהבת, גידלו שני ילדים, והוא הקפיד לעבוד מדי יום בפקידות בנקאית עד ארבע. בערבים הלחין והופיע בקיבוצים - חיים כפולים בצניעות מעוררת הערכה.

על בתים רבים בשכונת גורדון-פרישמן-פרוג נראו שלטים המכבדים את הדיירים לשעבר - שחקני "הבימה" ואנשי תיאטרון. הוותיקים עוד זוכרים איך מדי ערב, בשעה שש, היה עוצר מיניבוס בפינת הרחוב, מצפצף, והשחקנים ירדו מבתיהם ונוסעים לתיאטרון.

היה לנו ערב רומנטי שבסופו רק חיפשנו את הבר השכונתי הממוזג. לצערנו את כסית סגרו מזמן (ואני מעולם לא ישבתי שם עם חצ'קל אלא כתינוק בעגלה עם הורי). הבר שמצאנו היה מלא על אפס מקום. הסתפקנו בשולחן על המדרכה עם מאוורר מעליו שהצליח למקד אותנו בעיקר. האהבה.


ד"ר אביבית שוויקי-מתניה -  מדריכת טיולים מזה 40 שנים. בשנים האחרונות מתמקדת בסיורי נישה אורבניים, בעיקר בתל אביב וירושלים, סיורי עומק בהם אירועים היסטוריים משולבים בדמויות מפתח מתחומים שונים. בנוסף  מרצה בעיקר בנושאים הקשורים לנשים ומגדר בתנ"ך, נושא אותו חקרה בלימודי תואר שלישי.